torsdag 28 april 2011

Peranakan


Idag har Swea anordnat en guidad tur i Peranakan kvarteren. Det började med lite strul då guiden inte dök upp på utsatt tid. 1 timme och 20 minuter senare efter några telefonsamtal och lite hit och dit startade vi i alla fall. Det blev en tur ut till Katong där stora delar av denna folkgrupp har bott.


Dessa hur är inte shop house utan veranda hus! Jo här hade de inte butiker på nedervånignen utan husen är byggda med speciella verandor.


Husen är otroligt vackra. Efter att tittat på hus en stund blev det ett besök i ett Buddistisk tempel, där vi fick en hel del berättat för oss om religionen.



Dessa stickor har svar på din fråga. Bara att ställa frågan, skaka ut en sticka och tyda svaret, hur svårt kan det vara?



Turen avslutades för min del lite tidigare, då jag skulle till skolan för att få information om 2:ornas läger. Vi fick äta dumplings, någon slags stark fiskkaka samt söta kakor.

2 kommentarer:

  1. Hej, tycker att jag känner igen husen från vår sightseeing med bussen. Kan du fråga "sticktanten" om vi får en fin sommar i Sverige? Är det nu som Elsa ska på sin övernattning med skolan, den vi betalade när jag var hos er? Hoppas Elsa att du får roligt.
    Vi har nu haft sommar i snart 14 dagar, men nu hotar dom med mera normalt väder till Valborg. Bara 15-16 grader och sol. Vi får ta på fleecen för nu är vi bortskämda. Nu väntar disken ingen tar den ifrån mig!! Kram till er alla från farmor o farfar

    SvaraRadera
  2. Hej vilka roliga hus och var fina dom var. Hoppas Elsa får det bra på sin resa med klassen. Ha de gott.

    SvaraRadera