torsdag 18 februari 2010

Hong Kong i bilder


Här kommer några bilder från ett svinkallt Hong Kong. Temperaturen låg runt +10 grader med en luftfuktighet på 83%. Det var länge sedan jag känt en sådan kyla. Här ser ni mig i alla fall med de enormt många höghusen i bakgrunden.



En populär sak här i Hong Kong var att åka tåg upp till ett utkikstorn. Detta gjorde även vi och där fick man en fin utsikt. Hade det varit klart väder hade utsikten varit ännu maffigare. Spontant om man jämför Singapore och Hong Kong så är det mycket ruffigare i HK. Det är fler höga hus och väldigt stora huskomplex. Staden är otroligt kuperad.

En markandsgata i centrala Kowloon.


Nu var i här under firandet av Chinese New Year och många butiker hade stängt. Samma kväll vi kom dit hade de ett stort fyrverkeri som vi var och tittade på med familjen Lager från Taberg.




Som har blivit riktiga asiater med sina miner till kameran.


Enorma mängder folk som sagt, här är vi alla på väg hem.



Utsikten från utkiksplatsen var storslagen.


Och här är vi på väg ner för berget, vi står längst fram alldeles brevid chauffören.


Det är två vagnar som trafikerar sträckan, mitt på möts dom och det kändes lite läskigt.



Om man inte vill ta tunnelbana under vattnet kan man för ungefär 3 svenska kronor ta färja som går i skytteltrafik. Bara det en upplevelse i sig.



Det är inte bara marknad på dagen utan ganska långt in på kvällen. Trångt och hög ljudnivå. Vi har inte hunnit med "allt" som guideboken tycker att man ska se på dessa dagar, men vi är väldigt nöjda. Vädret har varit för dimmigt för att vi ville åka till fler utkikspunkter. Flyget var något försenat hem och i säng var vi 1.30. Idag känner vi oss ganska slitna.

Barnen kommer nog att säga ett och annat när de får veta att vi träffat Anton och Alexander, men jag tror att de har haft det bättre här hemma i lugn och ro. Jag har riktigt ont i mina fötter efter allt promenerande.

1 kommentar:

  1. Hej! Kul med bilder från HK jag förstår att ni har ont i fötterna hur är det med öronen med den höga ljudnivån ni upplevde. Jag tror Elsa och Karl hade det mycket bättre hemma hos farmor och farfar. Jag saknar mail från dom men jag hoppas att dom mår bra. Nu är vi snart friska allihop det är bara Hasse som har hosta kvar hoppsan Jenny hostar visst hon också. Idag snöar det här igen och det ska visst bli mer till helgen. Vi börjar bli riktigt trötta på snö här. Det måste ha känts kontstigt att ta på vantar och varm jacka för er nu när ni inte har haft på er det på ett helt år. Nu ska jag gå och laga middag ha det gott från oss i ett fruset Floda.

    SvaraRadera