torsdag 28 januari 2010

Frågan om odödlighet


Idag har jag och Katja varit på National Museum of Singapore där de hade en utställning om det antika Egypten eller rättare sagt hur de tog hand om sina döda. Föreställningen heter Quest for Immortality - The world of ancient Egypt.

De har vid två tillfällen på dagen en gratis guidad tur som vi följde med. Kvinnan som höll i den var duktig på att berätta och vi fick mycket information.


Bilden högst upp och bilden precis ovan var huggna i sten och två kungar var avbildade.



Från början byggde man pyramider som gjordes av hantverkare inte slavar, men sedan gick man över till att bygga gravkammare i konungarnas dal. Varje grav hade två dörrar, exempel ser ni ovan.


Detta är dödsboken, den fanns till för att man skulle få tips hur man skulle leva sitt liv för att kunna komma vidare efter döden.

Som ni vet är de kända för sin mumifiering, det fanns några exemplar på utställningen och två av dessa hade de röntgat. De visade sig då att den ena kroppen tillhörde en kvinna som var begravd med sina två barn.


Vackra målningar utvändigt och invändigt var det på alla kistor.

2 kommentarer:

  1. Vintervackra Röshult28 januari 2010 kl. 23:42

    Hej, ja här i Röshult har vi samma information om väder och snö som övriga kommenterare. Snöskottning pågår i hela Sverige just nu. Vasaloppsåkarna kan inte klaga på träningsmöjligheter. Idag såg jag i almanackan att KARL har namsdag, men jag var för sent ute för att kunna ringa. Hälsa och gratta en dag för sent. Jag blir bara glad av att höra hur Karl och Elsa är med sovandet. Jag tror att dom håller sig till snittet av alla barn. När dom blir tonåringar vill dom gärna sova hela dygnet så det kommer att bli tjat på det hållet om några år. Jag fattar inte, när jag tittar ut på all snö, att jag om en dryg vecka skall frusta i värmen och bada hos er. Kram till er alla från farmor o farfar.

    SvaraRadera
  2. Hej på Er och grattis KARL på din namnsdag. Lokalbussarna i Umeå har alla flaggat för KARL idag!! Ringde Anders ikväll och han var på middag hos någon arbetskamrat. Göteborg hade haft sol och några minus idag. Vi vaknade i morse och insåg att vi inte skulle ta oss ut med bilen pga all snö då Staffan är i stan och skottar. Men vid 5.45 kom Fredrik med traktorn och plogade. Just nu visar termometern på -22.
    Jobb i morgon och på lördag firar vi Malin!!

    Många kramar till er från mormor och morfar

    SvaraRadera