torsdag 20 januari 2011

Thaipusam 2011


Håll i er om ni har svårt för nålar och dylika saker, då ska ni nog inte titta på bilderna längre ner. Efter att barnen åkt till skolan tog jag och Katja tunnelbanan till Little India. Därifrån startade en årlig vandring för Hinduer som heter Thaipusam. Vad jag hörde igår sker den bara på två platser i världen (om det är sant, vet jag ej). Man går detta för att få välsignelse, visa sin tro och fullfölja vissa löften som man avgivit.


Det är verkligen ett skådespel man får bevittna. Nålar genom skinnet för att hänga fast frukter, genom läppar och kinder och i rygg och bål för att bära upp de stora prydnaderna som man bär. Stundtals var det svårt att titta på dem, vissa ser ut att lida, andra dansade runt och vänner sjöng och spelade brevid.


För mig är det här en enorm prestation att gå barfota, med nålar och pinnar inkörd i kroppen och dessutom solen och värmen som sällskap. Jag hade aldrig ens tänkt tanken.

1 kommentar:

  1. Hej jag har bara hört talas om det men jag trodde inte att det var sant med nålar genom kroppen. Jag kan inte ens föreställa mig hur ont det gör. Tur att man inte är född hindu. Jenny o Joel brukar läsa om er hur ni har det men jag tror jag ska låta bli att visa dom detta. Vilken tur att Elsa o Karl var i skolan och slapp se detta. Hoppas att du o Katja kunde få en skön promenad trots dessa enligt mig deras grymt onda tro.

    SvaraRadera